1859
CÀRREC: Alferes |
ANY: 1859 |
PERSONATGE: Juan Bautista Botí Moltó |
DISSENY: – |
MÚSICA: – |
OBSERVACIONS: Consta que va acceptar el càrrec com a Primer Tro, no que el va desenvolupar, però segurament seria també ell per ser tot un prohom de la Festa i el personatge més destacat de la Filà Chano en aquell moment.
|
1860
CÀRREC: Capità |
ANY: 1859 i 1860 |
PERSONATGE: Juan Bautista Botí Moltó |
DISSENY: – |
MÚSICA: – |
OBSERVACIONS: Consta que va acceptar el càrrec com a Primer Tro, no que el va desenvolupar, però segurament seria també ell per ser tot un prohom de la Festa i el personatge més destacat de la Filà Chano en aquell moment.
|
1868
CÀRREC: Alferes |
ANY: 1868 i 1869 |
PERSONATGE: Miguel Sempere |
DISSENY: – |
MÚSICA: – |
OBSERVACIONS: – |
1869
CÀRREC: Capità |
ANY: 1869 |
PERSONATGE: Miguel Sempere |
DISSENY: – |
MÚSICA: – |
OBSERVACIONS: – |
1888
CÀRREC: Alferes |
ANY: 1888 |
PERSONATGE: Gregorio Santonja Ferrándiz |
RODELLA: Juan Santonja Pérez |
DISSENY: – |
MÚSICA: – |
OBSERVACIONS: El disseny era el propi de la Filà amb algunes modificacions, com els brodats i la ploma del turbant. |
1895
CÀRREC: Alferes |
ANY: 1895 |
PERSONATGE: Salvador Doménech Giner |
DISSENY: – |
MÚSICA: – |
OBSERVACIONS: Apart del retrat, molt posterior a aquell moment, que conservem del que va acceptar el càrrec, tenim una foto en principi atribuïda al Capità de 1904, però açò és impossible, com veurem. Per la semblança del disseny amb el de l’Alferes i Capità de 1888-1889 pensem que probablement deu tractar-se en realitat de Salvador Doménech amb el seu rodella, tot i no poder assegurar-ho amb total certesa.
|
1896
CÀRREC: Capità |
ANY: 1896 |
PERSONATGE: Salvador Doménech Giner |
DISSENY: – |
MÚSICA: – |
OBSERVACIONS: Apart del retrat, molt posterior a aquell moment, que conservem del que va acceptar el càrrec, tenim una foto en principi atribuïda al Capità de 1904, però açò és impossible, com veurem. Per la semblança del disseny amb el de l’Alferes i Capità de 1888-1889 pensem que probablement deu tractar-se en realitat de Salvador Doménech amb el seu rodella, tot i no poder assegurar-ho amb total certesa.
|
1903
CÀRREC: Alferes
|
ANY: 1903
|
PERSONATGE: Antonio Espinós Jordá, “Toni el Rei”
|
DISSENY: Francisco Laporta Valor
|
MÚSICA: Banda Nueva del Iris (Alcoi), probablement interpretant Chano , de Julio Laporta Hellín.
|
OBSERVACIONS: Primera vegada que un càrrec es dissenya una vestimenta totalment diferent a la de la pròpia filà.
|
1904
CÀRREC: Capità |
ANY: 1904 |
PERSONATGE: Antonio Espinós Jordá / Enrique Carbonell Antolí? |
DISSENY: Francisco Laporta Valor |
MÚSICA: Probablement la Banda Nueva del Iris (Alcoi) interpretant El Rei Capità , de Julio Laporta Hellín. |
OBSERVACIONS: Introducció d’un seguici en l’ Entrà per a acompanyar al Capità, antecedent del boato . El Capità va ser tot l’any Antonio Espinós, excepte els tres dies de Festa, per una penitència que li va imposar un capellà després d’haver tingut una disputa amb ell (l’anècdota també la coneixem, de forma idèntica, situada uns 20 anys després, així que és probable que el motiu de no fer la Capitania fora altre). Es suposa que el càrrec el va desenvolupar el seu íntim amic i soci Enrique Carbonell, sense poder assegurar-ho. El disseny era el mateix de l’any anterior.
|
1915
CÀRREC: Alferes
|
ANY: 1915
|
PERSONATGE: Juan Abad Moltó “Abad el Sastre”
|
DISSENY: Fernando Cabrera Cantó
|
MÚSICA: –
|
OBSERVACIONS: Per primera vegada en la Filà trobem que un mateix personatge que desenvoluparà els dos càrrecs, encarrega la realització de dos dissenys totalment diferents.
|
1916
CÀRREC: Capità |
ANY: 1916 |
PERSONATGE: Juan Abad Moltó “Abad el Sastre” |
RODELLA: Marina Aura Pascual |
DISSENY: – |
MÚSICA: – |
OBSERVACIONS: Per primera vegada en la Filà trobem que un mateix personatge que desenvoluparà els dos càrrecs, encarrega la realització de dos dissenys totalment diferents. |
1927
CÀRREC: Alferes |
ANY: 1927 |
PERSONATGE: José Pons Candela |
DISSENY: – |
MÚSICA: – |
OBSERVACIONS: La identificació d’aquest càrrec és problemàtica, perquè en la foto que tenim d’ell ens sembla exactament la mateixa persona amb la mateixa indumentària que a l’any següent farà de Capità, essent, en principi, dos personatges diferents. És probable que en realitat no tinguem cap imatge d’aquest Alferes.
|
1928
CÀRREC: Capità |
ANY: 1928 |
PERSONATGE: José Abad Casasempere |
DISSENY: – |
MÚSICA: – |
OBSERVACIONS: En les fotografies d’aquest càrrec el trobem idèntic a una altra que tenim com a de l’Alferes de l’any anterior, però si la identificació d’aquell és dubtosa, en aquestes estem segurs de què es tracta del Capità per anar acompanyat del Sergent Major.
|
1949
CÀRREC: Capità |
ANY: 1949 |
PERSONATGE: Filiberto Gadea Aracil «Magre». |
DISSENY: – |
MÚSICA: – |
OBSERVACIONS: Sembla que van haver dificultats per a assumir el càrrec, possibilitant-lo finalment Juan Mestre Asensio, qui disparà el Dia de l’Alardo pel matí, mentre que per la vesprada ho feu el seu germà Francisco Mestre Asensio. S’observa la reutilització d’alguna peça del vestit pertanyent a l’Alferes de l’any anterior. |
1961
CÀRREC: Alferes |
ANY: 1961 |
PERSONATGE: Ramón Ferrer Garrigós |
DISSENY: – |
MÚSICA: – |
OBSERVACIONS: – |
1962
CÀRREC: Capità |
ANY: 1962 |
PERSONATGE: Francisco Pérez Pascual, “Paco Sou” |
FAVORITA: Guadalupe García Garrigós |
RODELLA: Javier Felipe Pérez Durà |
DISSENY: Ramón Castañer |
MÚSICA: – |
OBSERVACIONS: – |
1974
CÀRREC: Alferes |
ANY: 1974 |
PERSONATGE: Luis Sánchez Sánchez |
FAVORITA: María Amalia Carbonell Jordá |
DISSENY I BOATO: Luis Sánchez Sánchez |
MÚSICA: Agrupació Musical “El Deliri” de Gorga, amb les danses Gitana i Ponciana |
COREOGRAFIES: Mari Francis Richart Yusta |
OBSERVACIONS: Es va introduir una coreografia femenina, antecedent dels actuals “ballets”, i es va realçar l’acte de l’Encaro mitjançant una haima i un ritual de benvinguda a l’Alferes cristià.
|
1975
CÀRREC: Capità |
ANY: 1975 |
PERSONATGE: Atilano Catalá Gestoso |
RODELLA: Vicente Catalá Vidal |
DISSENY I BOATO: Luis Solbes Payá |
MÚSICA: Societat Musical “Mestre Orts” de Gaianes i un grup de dolçainers d’Onil. |
COREOGRAFIES: Mari Francis Richart Yusta |
OBSERVACIONS: – |
1988
CÀRREC: Alferes |
ANY: 1988 |
PERSONATGE: José Luis Mansanet Ribes |
FAVORITA: Isabel Llorca Mallol |
RODELLA: Jordi Mansanet Sandín |
DISSENY I BOATO:Luis Solbes Payá |
MÚSICA: Corporació Musical de L’Olleria amb Ras Chida i l’Agrupació Musical “El Deliri” de Gorga amb Chano Alférez (José Pérez Vilaplana)
|
COREOGRAFIES: Grup “Albarca” (María José Doménech) i Grup “Beduïnes” |
OBSERVACIONS: El Dia de Sant Jordi i el Dia de l’Alardo per la vesprada va substituir a l’Alferes el seu fill Carles Mansanet Terol, mentre que el Dia de l’Alardo pel matí ho feu José Jorge Mansanet Terol.
|
1989
CÀRREC: Capità |
ANY: 1989 |
PERSONATGE: Enrique Grau Mullor |
FAVORITES: Nuria Huéscar García, María Moltó Lorenzo i Ana Berenguer Soler |
RODELLA: Nelson Blanes Abad |
DISSENY I BOATO: Luis Solbes Payá |
MÚSICA: Grup de percussió “Calimba” amb les danses Morisque i Pavane (Tilman Surato) |
COREOGRAFIES: Grup “Albarca” (María José Doménech) |
OBSERVACIONS: – |
2002
CÀRREC: Alferes
|
ANY: 2002
|
PERSONATGE: José Blanes Fadraque
|
FAVORITES: Alicia Blanes, Mónica Abad i Maribel García.
|
DISSENY I BOATO: José Moiña Pérez
|
MÚSICA: Agrupació Musical “El Serpis” d’Alcoi amb Buscant un Bort (Gustavo Pascual Falcó); Unió Musical de Beneixama amb Cavall de Foc (José R. Pascual); Grup de Dolçaines i Tabals “Barxell” amb Xavier el Coixo (Joan G. Iborra / José R. Pascual).
|
COREOGRAFIES: Ana Botella
|
OBSERVACIONS: El Dia de l’Alardo van substituir a l’Alferes els seus fills Rafael i José Luis Blanes Cardenal, pel matí i la vesprada respectivament.
|
2003
CÀRREC: Capità |
ANY: 2003 |
PERSONATGE: Jordi Vitoria Corella |
FAVORITA: Ana Berenguer |
RODELLA: Núria Gosálbez Berenguer |
DISSENY I BOATO: Sento Masià / Alejandro Soler |
MÚSICA: Grups de percussió “Rif” i “Ribat”; Grup Instrumental “Moros de l’Alqueria” amb una fanfarria; Societat Musical d’Alzira amb No Ho Faré Més (Vicente Català Pérez). |
COREOGRAFIES: Ana Botella / Ana Calvo |
OBSERVACIONS: – |
2016
CÀRREC: Alferes |
ANY: 2016 |
PERSONATGE: Fidel Mestre Ferrándiz |
FAVORITES: Myriam Linares Francés |
RODELLA: Álvaro Mestre Linares i Manuela Mestre Linares |
DISSENY I BOATO: Jordi Sellés, basat en un guió de Lluís Vidal. Confecció de Roberto Pérez. |
MÚSICA:Colla de Dolçaines i Tabals “Mal Passet”. Interpreten: Roda Celest, de Saül Gómez. Grup de Percussió, Metall i Dolçaina “Raval Jussà”. Interpreten: Wallima Azraq, de Dani Tormo. Unió Musical de Bocairent. Interpreten: No ho faré més, de Vicente Català Pérez. “Primitiva” de Callosa d’En Sarrià. Interpreten: Voluntat de fer, de José Pérez Vilaplana. Societat Unió Artística Musical d’Ontinyent. Interpreten: Guardia Jalifiana, de José Pérez Vilaplana. |
COREOGRAFIES: Ana Botella / Virgínia Bolufer |
OBSERVACIONS: – Facebook |
2017
CÀRREC: Capità 2017 |
ANY: 2017 |
PERSONATGE: Fidel Mestre Moltó |
FAVORITES: M. Pilar Mestre Muñoz, Myriam Linares Francés, Marian Mateo Juanas, Manuela Mestre Linares, Candela Mestre Mateo |
RODELLA: Álvaro Mestre Linares |
DISSENY I BOATO: Jordi Sellés, basat en un guió de Lluís Vidal. Confecció de Roberto Pérez. |
MÚSICA:Grup de Percussió, Metall i Dolçaina “Raval Jussà”. Interpreten Guardia Tuareg, de Juan Carlos Sempere Bomboí. Fanfarria de la Corporació Musical Primitiva d’Alcoi. Interpreten Al Azraq viene, de José M. Valls Satorres. Agrupació Musical Serpis d’Alcoi i Grup de dolçaines i percussió Sol Major. Interpreten J.J. Cervino, de Saül Gómez Soler. Societat Unió Artística Musical d’Ontinyent. Interpreten Voluntat de fer, de José Pérez Vilaplana. Unió Musical de Bocairent. Interpreten No ho faré més, de Vicente Catalá Pérez. |
COREOGRAFIES: Ana Botella / Virgínia Bolufer / Gawazi |
OBSERVACIONS: – Facebook |